شنبه, 21 بهمن 1396 ساعت 13:00

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

لیزرهای خانواده اربیوم اکثر کارهای دندانپزشکی را با کیفیتی فراتر از روش های معمول دندانپزشکی انجام می دهند.
درد، صدا، فشار و لرزش کمتر در ترمیم های بافت سخت و استریل بودن و خونریزی کمتر در جراحی های بافت نرم از جمله برتری های این دستگاه نسبت به درمان های متداول دندانپزشکی می باشد.
این دستگاه ها با استفاده از سیستم فیبر نوری برخلاف سیستم های دیگر که از بازوهای آینه دار استفاده می کنند، روند درمان راحت تری را برای دندانپزشک فراهم می سازند. همچنین برنامه های از پیش تعیین شده این دستگاه ها کار را برای دندانپزشک بسیار آسان می کنند.

جراحی لثه

روش لیزر درمانی لثه

روشهای درمان لثه بستگی به نوع و شدت بیماری دارد. به همین علت دندانپزشک ابتدا وضعیت بیماری شما را بررسی میکند و بر اساس آن درمان مناسب را توصیه می نماید.

هنگامی که شیار بین لثه و دندان (پاکِت) با جرم و باکتری پر میشود، بافتهای اطراف آن تحریک و ملتهب شده و  بیماری لثه ایجاد میشود. هنگامی که این مواد محرک در همان جا باقی می مانند و تمیز نمیشوند، عفونت ایجاد کرده و موجب تخریب و تحلیل رفتن لثه و در نهایت استخوان زیر آن میشوند.

در صورتی که بیماری لثه در مراحل ابتدایی (ژنژیویت) تشخیص داده شود، آسیبی اتفاق نمی افتد و با یک یا دو جلسه جرمگیری و تمیز کاری دندان مشکل برطرف میشود. همچنین دستور العملی به بیمار داده میشود که عادات بهداشتی روزانه خود را بهتر کرده و مراقب سلامت دهان و دندان باشد.

اگر بیماری لثه به مراحل پیشرفته تر (پریودنتیت) رسیده باشد، عفونت موجب تحلیل رفتن استخوان و تشکیل شیارهای عمیق بین دندان و لثه میشود. در این مرحله روشهای درمانی عبارتند از:

جرمگیری و تسطیح ریشه (روت پلنینگ)

جراحی استخوان

لیزر درمانی لثه

بنابراین معمولا سه گزینه برای درمان بیماری پیشرفته لثه دارید که در این بین به دلایلی که بیشتر توضیح میدهیم، لیزر درمانی توصیه میشود. در لیزر درمانی لثه، از لیزر دندانپزشکی استفاده میشود.

برای لیزر درمانی ابتدا دندانپزشک به شما توضیح میدهد لیزر چگونه کار میکند. سپس تصویر پرتوی ایکس از دهان شما گرفته میشود تا تشخیص دقیق انجام شده و محدوده گسترش عفونت دقیقا شناسایی شود. اگر میخواهید با لیزر جراحی لثه تان را انجام دهید، ممکن است برای اطمینان از عدم درد و ناراحتی به شما بی حسی تزریق شود. بیهوشی عمومی برای این کار لازم نیست چرا که جراحی با لیزر بسیار کم آسیب تر و کم تهاجمی تر از جراحی لثه معمولی است.

یک فیبر لیزری کوچک (با ضخامتی معادل سه تار مو) بین دندان و لثه قرار داده میشود و عفونت به کمک آن زدوده میشود. این عمل نسبت به جراحی لثه معمولی سریع است و تنها دو جلسه دو ساعتی طول میکشد به صورتی که معمولا در هر جلسه نیمی از دهان شما جراحی میشود.

مراحل درمان لثه با لیزر

درمان لثه

شکل- در تصویر بالا مراحل A تا G درمان لثه با لیزر نشان داده شده است. این مراحل به صورت زیر است:

A- یک پاکِت عمیق لثه، تحلیل رفتن استخوان و تشکیل جرم در سطح ریشه دندان شناسایی میشود.

B- لیزر به صورت انتخابی بافتهای عفونی لثه را که دیواره پاکت را پوشانده اند، برمیدارد. برداشتن بافتهای بیمار که شیار بین لثه و دندان را پوشانده اند برای دسترس بهتر به شیار و سطح ریشه انجام میشود.

C- جرم و ذرات دیگر از سطح ریشه دندان برداشته شده و کل پاکت شسته میشود.

D- دوباره از لیزر برای کشتن باکتریها و از بین بردن سمومی که در سطح ریشه یا بافتهای لثه باقی مانده است استفاده میشود و این ناحیه کاملا ضد عفونی میگردد.

E- بافت لثه دوباره با سطح ریشه دندان منطبق میشود و با لخته فیبرین متراکمی روی سطح ریشه مینشیند.

F- برای برطرف شدن هر گونه آسیب به دندان بایت تنظیم میشود تا نیروهای حاصل از جویدن در این ناحیه متوازن شوند.

G- درمان با لیزر از طریق اتصال مجدد بافت لثه و بافت همبند به سطح ریشه دندان، منجر به کاهش عمق پاکت میشود.

مزایای جراحی لثه با لیزر چیست؟

درمان لیزری لثه بسیار راحت تر از جراحی لثه با کارد جراحیست. در این روش نه برشی وجود دارد نه تراشیدگی و نه بخیه. همچنین مدت زمان لازم برای جراحی بسیار کمتر از جراحی معمولی است. در جراحی لثه معمولی چهار جلسه یک ساعتی لازم است و سپس یک جلسه برای کشیدن بخیه و چند جلسه دیگر برای چکاپ و ارزیابی وضعیت لازم است اما در روش لیزر تنها دو جلسه دو ساعتی کافی بوده و دو مرتبه دیگر برای ارزیابی وضعیت کافیست.

پس از عمل جراحی لثه با لیزر

نتایج جراحی لثه با لیزر بهتر و بلند مدت تر است. در واقع 98 درصد از بیمارانی که با لیزر جراحی لثه انجام داده اند، پس از 5 سال وضعیتشان خوب بوده و مشکلی پیدا نمیکنند اما در جراحی لثه معمولی تنها 50 درصد از موارد پس از 5 سال هنوز بدون مشکل هستند.

پس از جراحی معمولا رژیم غذایی نرم به مدت یک تا دو روز توصیه میشود. با این حال اغلب بیماران به قدری احساس راحتی دارند که بلافاصله پس از عمل بتوانند هر چیزی میخواهند بخورند.

در روش سنتی جراحی لثه دو تا چهار هفته طول میکشد تا بهبودی حاصل شود و در این مدت بیمار خونریزی، تورم و درد قابل ملاحظه ای را تجربه میکند و ممکن است رژیم غذایی او در تمام این مدت محدود به مایعات یا غذاهای نرم باشد. در حالی که در روش لیزری کمتر از 24 ساعت بهبودی طول میکشد بنابراین میتوانید به فعالیتهای روزمره و کاری خود ادامه دهید. بیمارانی که بیماریهای خاص مانند دیابت، ایدز، هموفیلی یا بیماریهای دیگری که نیاز به مصرف سیکلوزپورین یا کومادین دارد جراحی لثه با لیزر بی خطر تر و مطمئن تر است.

لازم به ذکر است در حین عمل هیچ دردی احساس نمیکنید و ناحیه عمل کاملا بی حس میشود. همچنین از برای راحتی و آرامش بیمار ممکن است از داروی ضد اضطراب (آنگزیولیتیک) خوراکی استفاده شود. پس از عمل مقدار بسیار کمی درد ممکن است احساس کنید اما چون لیزر فرایند التیام بافتها را تسریع میکند خیلی زود بهبود می یابید. اغلب با ایبوپروفن این درد کاملا برطرف میشود.

خواندن 66 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 21 بهمن 1396 ساعت 13:00

نظر دادن

تماس و پشتیبانی

• آدرس : تهران - خ. ولی عصر ، خ. استاد مطهری ، روبروی خ. لارستان ساختمان پزشکان 325 طبقه دوم